Három aktuális dolog, ami miatt egyszerűbb/gyorsabb/olcsóbb lett a Horvátországi nyaralás. Mondjuk az egyik csak engem érint, a másik mindenkit, de majd csak később érezzük a hatását, a harmadikat meg mindenki használhatja. De miről is van szó?
Kezdem a legtöbbünket érintő dologgal. Online és offline lapok egyaránt beszámoltak róla, hogy már lassan egy hónapja hatályba lépett a roamingdíjakat korlátozó uniós rendelet. Ennek értelmében hazatelefonáláskor maximum nettó 49, hívásfogadáskor pedig maximum nettó 24 eurócent számlázható, ami 147 illetve 73 forintot jelent, percenként. A szabályozás augusztus 29-ig ad haladékot a szolgáltatóknak, akik viszont már korábban meg akarják nyirbálni a költségeket - ez a mai napig még nem történt meg.
A kevesebbünket érintő kérdés, hogy elkészült a Horvát A1-es autópálya újabb, 38 kilométeres szakasza. Az új rész Splittől Sestanovacig tart, de nem is bonyolódom a hidak és alagutak számának ismertetésébe, olvassátok el a Népszabadság és Uno.hu ide vonatkozó cikkét. A nyomvonal még nem szerepel a legfrissebb iGo térképen sem, úgyhogy innen letölthető az általam rögzített, oda-vissza szakasz naplója. Hogy miként lehet ezt a programba importálni, arra még nem jöttem rá. A térképbe beilleszteni meg bizonyára szinte lehetetlen.
A harmadik, már a bevezetőben említett, engem érintő dolog a navigációs rendszer. A meglévő Fujitsu-Siemens Pocket LOOX 720-as tenyérgépemhez vettem egy Nokia LD-3W GPS modult, illetve autós tartókat, töltőt. Szoftver gyanánt az iGo My way 2006 Plus-t használtam, amiről csupa pozitív tapasztalataim vannak. A magyar navigációs program rengeteg beállítási lehetőséggel rendelkezik, a naplementekor sötétebb színprofilra váltástól, a gyorsabb haladásnál hangosabb beszéden keresztül az útraillesztésig minden funkció részletesen testreszabható. Figyelmeztet(het) gyorshajtáskor, útbiztonsági kamerák közelében; tervez legrövidebb, leggyorsabb és gazdaságos útvonalat, többféle szempont alapján. Kezeli a TMC képes GPS vevőket, azaz a nyugati országokban sugárzott, valós idejű forgalmi adatokat (dugókat) is figyelembe veszi az útvonal ajánlásakor, de ezt a funkciót nem tudtam kipróbálni. Útminőséget nem ismer, ezért Pesten a Thököly úton vitt volna. Nagyon intelligens, de ezt a részét még lehet csiszolgatni. Nagyvárosokban is biztosan eljutunk vele A pontból B pontba, de vezetési tapasztalatot nem tud nyújtani. Az ősszel megjelenő, iGo 8 a számos technikai újítás mellett domborzati elemeket és épületeket is megjelenít, valószínűleg kötelező vétel lesz! Ja, és a képekről úgy tűnik, hogy teljes egészében kihasználja a VGA felbontást.
A tovább mögött még néhány érdekesebb iGo screenshot.
Balatoni vitorlázás útvonala. | 11 aktív műhold, távol a parttól. Azt hittük, ennél nem lehet több... |
...12 aktív műhold a benzinkút tetőszerkezete alatt. | Gödöllő - Keleti pályaudvar, természetesen vonattal. Ki kéne próbálni repülőn. |
Utolsó kommentek